Foradia

Mónica Jover: pintura filada en blau

• La Galeria “Asombro” de Cocentaina ha obert les seues portes amb l’exposició “The Blue Project” de Mónica Jover • Una exposició suggeridora i ben filada, una exposició per dialogar amb la pintura estirant del fil, deixant-nos nugar emocionalment

La Galeria “Asombro” de Cocentaina ha obert les seues portes amb l’exposició “The Blue Project” de Mónica Jover. Una exposició que ens permet contemplar les últimes pàgines del relat pictòric d’aquesta pintora alcoiana que sempre es manté en evolució constant.

L’estètica de Mónica Jover té la capacitat de vincular i expressar pictòricament, en harmonia serena i tranquil·la, forces i conceptes en aparença oposats. La solidesa i la transparència, la plenitud i la buidor, la concreció i la infinitud, la presència i l’absència, la materialitat i l’espiritualitat conviuen en la seua poètica, on l’oposició esdevé harmònica per generar un equilibri captivador i màgic. Mónica fa que l’abstracció cromàtica congenie amb la figuració sintètica, que la línia recta convisca amb la trencada, que el contorn precís i definit dialogue amb el difús, que la geometria angulosa y racional confraternitze amb la taca, el degoteig i la gestualitat impulsiva i lliure i que la veladura subtil lligue amb l’empastament dens.

Aquest és el món plàstic d’harmonia d’oposats on habita Mónica. Un món que esdevé en les seues obres una vall acollidora on ella sembla buscar el seu refugi espiritual, un món que evoca un paisatge que ella recorre, una i altra vegada, cercant la dimensió espiritual amagada darrere de l’aparença natural. Una vall farcida de diversitat plàstica que ella harmonitza, uneix i cus, amb una subtilitat calmada, serena i meditada, mitjançant el fil.

El fil en la seua pintura filada és el lligam que manté la convivència harmònica de les forces plàstiques oposades, però també el nexe d’unió entre allò material i allò espiritual. El fil desmaterialitza la forma pictòrica per alliberar l’espiritualitat en ella continguda i transmuta la materialitat concreta en espiritualitat que s’expandeix per una atmosfera pictòrica inundada de blau. Una atmosfera espiritual que, mitjançant els fils, trenca la barrera del llenç i es projecta cap a l’espai circumdant per envoltar i interactuar amb l’espectador. El fil nuga l’obra a l’espai que l’envolta i a l’espectador que la contempla i actua, marcant el camí, com a porta d’entrada a l’univers pintat al llenç.

Mónica sembla obrir, en les seues obres més recents, dos nous camins d’experimentació creativa: el collage tèxtil i la perforació. Si el fil havia desmaterialitzat la forma pictòrica i l’havia expandit cap l’espai extern, ara és la matèria de suport de la pintura, el llenç, el que resulta fragmentat, reutilitzat o deconstruït serenament per ser superposat, capa sobre capa, mitjançant el collage i ser expandit més enllà del límits de l’obra. El camí creatiu de la perforació està tant sols suggerit. La perforació del llenç, generada per la integració dels fils en la pintura, era un fet plàstic que passava desapercebut, però sembla que, a partir d’ara, serà un nou camí a recórrer.

Mónica fa noves investigacions mentre continua estirant del fil i gaudint de les possibilitats plàstiques que aquest material, humil i senzill, li ofereix. Continua enredada en la madeixa com si fos l’Aracné de la mitologia clàssica i des del fil mira a Velázquez per reinterpretar “L’infant Baltasar Carlos a cavall”. I al filar aquesta obra s’albira en la seua reinterpretació la presència indirecta de “Les Filadores”, l’obra on Aracné s’enfronta a Minerva en l’art de teixir tapissos. El tapís era el camí tècnic emprat aleshores per convertir la pintura en fil, el mateix camí que Mónica desenvolupa, des de plantejaments de modernitat i innovació, amb la seua pintura filada.

Una exposició suggeridora i ben filada, una exposició per dialogar amb la pintura estirant del fil, deixant-nos nugar emocionalment i teixint un lligam que ens nodrisca l’esperit. Ah! I fileu prim perquè l’obra ho mereix!

Font: Joel García i Pérez, historiador de l’art./





Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *