Foradia

Dues imatges i un cartell amb tradició

per Beatriz Sánchez

cartellfestesEnguany vam perdre de nou l’element sorpresa però no l’essència festera, que tant ens caracteritza. De mala forma i manera les xarxes socials i els dispositius mòbils es feien ressò, fins i tot dies abans, del que seria el Cartell de Festes de Moros i Cristians d’Alcoi 2015. Una desafortunada filtració que feia inevitablement desmerèixer l’acte d’inauguració, que en aquesta ocasió se celebrava un dia abans de la data habitual per a no coincidir amb la Processó del Viacrucis del Dimecres Sant. La Banda de la Societat Musical d’Alcoi i un públic lliurat, malgrat les circumstàncies, acollien expectants per a conèixer d’a prop i en directe la que anava a ser la imatge que representara aquestes pròximes festes i donara el tret d’eixida per al compte arrere.

L’encarregat de posar l’essència de la qual parlava ha sigut en aquesta ocasió el prestigiós i veterà fotògraf alcoià José Crespo Colomer, que als seus 82 anys és l’autor del Cartell de Festes 2015. “Un artesà de la fotografia”, d’aquesta manera ho definia l’alcalde Toni Francés durant la passada inauguració de la nova exposició fotogràfica de l’artista.

Dues imatges, igual a un cartell. Aquesta és l’equació que regeix l’obra. La composició de dues fotografies ja publicades en el llibre recopilatori ‘Crespo Colomer. Fotografia’, que l’Institut Juan Gil Albert va editar en 2003, donen com resultat la mostra. El fotògraf alcoià ha unit dos de les seves fotos dels anys 60: ‘Fanfarria’ (1961) i ‘Sitiadores’ (1962) són els seus títols. La primera, la imatge principal i més general per a emmarcar l’escenari, de la qual solament ha triat el castell, que condecorat amb huit trompeters reben el seguici de la mitja lluna. La segona, de la qual ha fet servir a una parella de moros de la Filà Abencerrajes que ens donen l’esquena. En ambdues el blanc i negre eren els protagonistes, però l’autor les ha dotat d’un tractament que li aporta un toc per recrear una atmosfera diferent. La composició final consta així, de dos abencerrajes d’esquena que contemplen el Castell durant una Ambaixada Mora, mentre toca una fanfàrria.

La mostra és “un homenatge als fotògrafs que durant tot el segle XX han fet grans nostres festes amb mitjans molt rudimentaris en la majoria de les ocasions”, aquestes eren les paraules de l’autor que argumentaven la seua obra. És innegable que Crespo ha aconseguit escapar de la fotografia i del quadre a l’ús per a oferir un cartell acadèmic, sense complicacions ni afegits superflus. Una mirada festera que no arrisca, però fa gala de la tradició alcoiana: neta, concreta, cartellística.

Font: Beatriz Sánchez./





Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *