Donació al Museu dels manuscrits de la cova les Llometes
• El Museu Arqueològic Municipal d’Alcoi incorpora als seus fons set documents de 1884 sobre el descobriment de la cova prehistòrica de les Llometes d’Alcoi • Ha estat considerada un dels primers estudis sobre la Prehistòria valenciana • S’informa detalladament del descobriment i l’excavació de les tombes prehistòriques de la cova de les Llometes
El Museu Arqueològic Municipal d’Alcoi ha incorporat set documents manuscrits de l’any 1884, sobre el descobriment i la investigació de la cova prehistòrica de les Llometes (Alcoi), i d’un conjunt de materials arqueològics i paleontològics de procedència local, una donació gratuïta a l’Ajuntament d’Alcoi.
Els documents que presenten més interés, fins ara inèdits, són quatre cartes que Vilanova i Vilaplana es van intercanviar a finals de 1884, en les quals s’informa detalladament del descobriment i l’excavació de les tombes prehistòriques de la cova de les Llometes.
Aquesta donació de la família Vilaplana té un antecedent semblant de l’any 1945, data de la creació del Museu Arqueològic Municipal d’Alcoi, en què el senyor Adolfo Vilaplana Llorca (fill d’Enric Vilaplana Julià) va donar al Museu les restes prehistòriques que d’aquesta troballa havia conservat l’il·lustre enginyer alcoià.
El referit fons ha estat custodiat per la família del senyor Enrique Vilaplana Cantó, pare del donant, el senyor Enric Vilaplana Jiménez, que ha conservat aquests documents i materials del seu avantpassat l’enginyer Enric Vilaplana Julià (Alcoi, 1842-1916), que en 1884 va excavar i documentar les troballes prehistòriques de les Llometes. Entre els documents es troba el text original de la memòria que descriu la troballa de les restes prehistòriques, manuscrit aquest que l’enginyer alcoià va redactar en col·laboració amb el naturalista valencià Joan Vilanova i Piera, que va difondre la troballa a nivell científic, la qual ha estat considerada un dels primers estudis sobre la Prehistòria valenciana.
Comenta i participa-hi