Foradia elgrat

Cara a cara de la dona en la festa: Enrique Ruiz

• La participació de la dona en les festes de Moros i Cristians a Alcoi és un tema polèmic • Des d’un punt de vista històric, ha sigut molt recentment quan la dona ha tingut la possibilitat de començar a integrar-se de ple dret a la festa • Aquesta quinzena volem confrontar els arguments a favor y en contra

Enrique Ruiz, no a la dona en a la festa./ lesmuntanyes.com

Enrique Ruiz, no a la dona en a la festa./ lesmuntanyes.com

Enrique Ruiz és secretari i portaveu de l’Associació de Sant Jordi, que s’encarrega del foment del culte de Sant Jordi, potenciar les tradicions alcoianes i organitzar les Festes de Moros i Cristians.

  • En la majoria dels pobles que celebren Festes de Moros i Cristians la dona sí que pot participar en totes les activitats i tenen drets plens. Per què a Alcoi no?

Estatutàriament no n’hi ha cap norma que impedisca a cap dona participar, l’estatut no discrimina: parla sempre de fester en genèric, com si posara fester/festera. En l’ordenança de la Festa, reglament que complementa l’estatut, es fixen unes qüestions bàsiques: que no hi haurà esquadres mixtes i que tindran dissenys diferents en les lògiques variacions. És a dir, els estatuts i l’ordenança no discriminen però sí que estableixen una sèrie de diferències, jo crec que amb bon criteri, per impedir que el tratge de festes es convertisca en una disfressa que serveix indistintament per a un home o una dona.

  • El fet que no es contemple la possibilitat de mesclar homes amb dones en la mateixa esquadra, en una societat que vol avançar cap a una major igualtat de gènere, no es pot interpretar com un signe de no paritat, discriminatori o segregador?

Jo crec que discriminatori no, perquè discriminar és impedir que una persona puga exercir el seu dret. I és clar que l’Associació de Sant Jordi, com a institució declarada d’utilitat pública, ha de garantir que no es produïsca cap tipus de discriminació. Òbviament l’Ajuntament treballa també en la mateixa línia. A les hores, estem parlant de paraules majors. Segregador jo crec que tampoc, crec que és una qüestió més estètica que altra cosa. La diferenciació no té per què portar l’exclusió.

Segregador jo crec que tampoc, crec que és una qüestió més estètica que altra cosa

  • No obstant això sí que existeix certa demanda per part de la societat de major igualtat entre homes i dones.

Està clar que si veiem el nombre d’homes que participen en les Festes és major al de les dones. Però és de veres que fa deu anys la situació en la qual estem ara haguera sigut impensable. És a dir, la Festa al final s’adapta als canvis socials que li demana la mateixa societat. La dona s’integrarà al ritme que vulga la dona.

  • Una dona capitanejant una esquadra d’homes podria ser un símbol d’avanç social en matèria d’igualtat de gènere. Això es podria contemplar?

Actualment no es contempla. Però si al final la societat vol això, la societat tindrà això. Perquè l’Associació de Sant Jordi està per a regir la festa, que és del poble. I sempre ha d’adaptar-se a les demandes del poble.

  • Cap la possibilitat de veure alguna vegada a una xiqueta exercint del paper de San Jordiet?

Actualment no. I crec que la normativa és molt clara: n’hi ha determinants personatges que representen personatges històrics. Per lògica, si estem parlant d’un personatge home, és normal que siga un home el que el represente. Si, posem per cas, es creara la figura de Na Saurina Entenza no seria lògic que l’interpretara un home.

Per lògica, si estem parlant d’un personatge home, és normal que siga un home el que el represente

  • Però insisteix, en una societat prou masclista potser siga positiu, per tal de donar la imatge d’una societat més paritària.

A Alcoi tenim la sort de tindre un motiu històric per a celebrar les festes, i això ens diferència d’altres municipis. Ací no ens hem inventat els Moros i Cristians pel fet que Franco prohibira els Carnestoltes. Ací la Festa es vincula a la recreació d’un fet històric: Al-Azraq va morir a les portes d’Alcoi. Com tenim eixe referent històric el més normal és que els personatges històrics siguen interpretats pel sexe que són.

Font: Rodrigo Paños./


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *