subscriutegrat ua

La Carrasca-Ecologistes en Acció reclama un Pla de Gestió de l’Arbratge

El grup ecologista alerta del decaïment dels grans cedres del Parterre i demana mesures urgents

La Colla Ecologista La Carrasca-Ecologistes en Acció ha tornat a posar sobre la taula la necessitat d’una planificació seriosa de l’arbratge urbà d’Alcoi. Aquest dissabte, un dia després de presentar l’estudi encarregat a l’enginyer forestal David Mingot, el col·lectiu ha organitzat un recorregut guiat pels carrers de la ciutat per a mostrar de primera mà alguns dels problemes detectats en el treball. L’activitat, iniciada a les 9:30 h al Parterre, ha comptat també amb la participació del botànic alcoià Lluís Serra, doctor en biologia i bon coneixedor de la vegetació local.

Ja en la primera parada, al jardí de la plaça del Pintor Gisbert, Mingot ha detallat diverses actuacions que estan perjudicant els arbres de la ciutat. Ha assenyalat especialment la impermeabilització d’una gran part de la superfície del jardí, amb la instal·lació de gespa artificial inclosa, com a causa directa del decaïment de molts exemplars, entre ells els grans cedres que caracteritzen aquest espai i que aporten bona part de la seua ombra. Segons ha explicat l’enginyer, les intervencions negatives pròximes als arbres solen debilitar-los progressivament, sense que els efectes es facen visibles fins anys després, quan ja resulta difícil revertir la situació. Per això ha defensat mesures com llevar la gespa artificial, canviar els paviments poc permeables allà on siga possible i ampliar els escocells, que actualment considera insuficients.

Durant el recorregut s’ha insistit també en una idea sovint oblidada: la part visible d’un arbre és només una porció del conjunt, ja que el sistema radicular pot ocupar una superfície molt més àmplia que la copa. Les arrels no sols aporten aigua i nutrients, sinó que donen estabilitat a l’arbre, un factor clau en espais de pas com carrers i places. Per això, qualsevol intervenció pròxima hauria de protegir no només el tronc, sinó també un perímetre ampli al voltant, evitant la compactació o la impermeabilització del sòl. Com a exemple d’actuació poc adequada, s’ha citat el jardí d’El Teix, on les obres de rehabilitació en marxa no compten amb prou mesures per a evitar el pas de maquinària o el depòsit de materials prop dels troncs.

L’enginyer forestal també ha subratllat la importància de triar bé les espècies que es planten, tenint en compte factors com l’amplària de les voreres o la proximitat de les façanes, i ha recordat que qualsevol substitució d’espècies s’ha de fer de manera gradual. A parer seu, no té sentit plantar arbres que, en créixer, requeriran podes constants que perjudiquen la seua salut i estètica, ni tampoc aplicar el mateix criteri a tot un carrer sense justificació, com passa en punts com els carrers Alçamora i Oliver o l’avinguda de l’Alameda.

El col·lectiu ecologista ha recordat que els arbres i arbustos aporten beneficis ambientals i socials importants per a la ciutat, entre ells la reducció de la temperatura a l’estiu, i ha insistit que no s’han de tractar com a simple mobiliari urbà, sinó com a éssers vius amb necessitats pròpies segons l’espècie.

Per tot això, La Carrasca considera inajornable que l’Ajuntament comence ja a redactar un Pla Director de Gestió de l’Arbratge Urbà, atés que un document d’aquestes característiques pot trigar anys a elaborar-se. Mentre això no arriba, el grup demana l’aplicació de mesures urgents: la retirada de la gespa artificial, no només al Parterre, la revisió dels escocells, la reducció de les podes innecessàries i un control més estricte de les obres que puguen afectar arbres i arrels.

Font: Redacció./


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *