lasarga ajualcoitel

El IVAM CADA Alcoi presenta aquest dijous el monogràfic més complet sobre Antonio Gisbert

Aquest 19 de desembre, a partir de les 20 hores · Entrevistem a l'autor, Luis Alberto Pérez Velarde, en el nostre últim número imprés

Una tesi sobre l’alcoià Antoni Gisbert ha donat grans fruits. Part dels components que protagonitzen el retrat del llenç catalogat fa poc pel Prado com el Guernica del segle XIX, ‘Afusellament de Torrijos i els seus companys a les platges de Màlaga (1888)’, ha servit per a il·lustrar la portada de la més completa biografia que existeix fins al moment sobre el seu autor, el pintor alcoià. “Va ser arran del meu professor, que estava fent-la sobre José Casado de Alisal, rival de Gisbert -conegut com ‘el favorit’ dels conservadors-, que vaig decidir estudiar al pintor alcoià“, ha explicat l’escriptor, Luis Alberto Pérez Velarde.

La monografia es titula ‘El pintor Antonio Gisbert (1834-1901)’: “Reivindicar la riquesa artística del segle XIX, amb un camí tan poc transitat fins al moment, i donar visibilitat a la figura d’aquest pintor, concretament“. Un mirall de l’etapa en la qual es van començar a configurar nous models artístics, on noms com José Aparicio, i fins i tot el d’un altre alcoià, Emilio Sala, van donar a llum noves composicions històriques gràcies a “enviaments de pensionat per les diferents Diputacions“, i van introduir l’art en els salons, més específicament, en el d’Isabel II d’Espanya, més coneguda com la ‘Reina castissa’.

‘Ediciones Doce Calles’ ha estat qui s’ha encarregat de la publicació del llibre. A partir de noves dades oposades en diverses institucions i hemeroteques, la recerca de Pérez Velarde reconstrueix la biografia del pintor, des dels seus inicis artístics a Alcoi fins al seu exili voluntari a París, ciutat on va residir fins a la seva mort. “Era el mateix camí per a tots els artistes, després de guanyar una beca i anar a Roma, amb la Sant Ferran: era essencial, en ser ciutats on irrompia la modernitat“. Retrata a detall el seu aprenentatge a Madrid -on va arribar en 1860, va viure dos anys, i tornaria posteriorment-, el seu pensionat a Roma, el seu pas per la Real Academia de Bellas Artes de Madrid, per tant, la seva reeixida participació en els Salons de París -on també es va empadronar- i Exposicions Universals, i les seves relacions amb artistes espanyols del segle XIX. Un altre capítol, dedicat a la seva residència en la capital francesa, descriu dos importants llenços d’història: ‘Eixida de Cristóbal Colón del Port de Pals’ i el mateix ‘Afusellament de Torrijos’, en la seva versió abreujada. Aquest últim, encarregat a Gisbert en 1886 pel gabinet liberal de Práxedes Mateo Sagasta. “És excepcional per aquest motiu“.

Destaca, de l’alcoià, que fou director del Museo del Prado. El segon. “Gisbert va agafar el relleu del primer director, el seu mentor, Federico de Madrazo i Kuntz, l’any 1868, fins al 73“. El llibre destaca la figura de Gisbert en els càrrecs públics que va exercir també en el museu de tapissos de l’Escorial. “El llibre es pot considerar com el monogràfic més actualitzat sobre l’artista originari d’Alcoi, ciutat que sempre va estar molt present en la vida de l’artista i a la qual va tornar contínuament per a veure als seus familiars“, explica Pérez Velarde.

En aquest llibre, la biografia de Gisbert es complementa amb un catàleg raonat de les obres conservades de l’artista, tant en institucions públiques com en mans privades en el qual s’ha recollit bona part de la seva producció: retrats, pintura d’història, pintura religiosa, pintura de gènere o dibuixos i gravats i inclou imatges mai abans reproduïdes. Conté a més nombroses il·lustracions i un annex documental que aprofundeix en la vida de Gisbert. Per tant, rescata la seva faceta de reporter gràfic, la crònica escrita i visual amb la qual nodria la seva pintura, a la qual donava vida en els famosos ‘ateliers’ de la bohèmia artística parisenca, per exemple.

El llegir cartes tan íntimes, com quan Gisbert ha de tornar a Alcoi sobtadament, ja que la seva mare s’està morint, per a enterrar-la, m’ha resultat una miqueta particular“. De moment, l’essència del pintor viatja fins al present amb el monogràfic de Luis Alberto Pérez Velarde, que es presentarà, aquest dijous 19 de desembre, en l’IVAM CADA Alcoi, a les 20 hores.

Font: Redacció./


ajualcoiturisme

culturalcoi

 

artacasamuntany

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *