Nova campanya de prevenció del suïcidi a Alcoi
A hores d'ara s'han organitzat 6 sessions dirigides a la població més jove i els seus familiars, i orientadors escolar. S'espera que el programa puga ampliar-se

Des de la regidoria de Joventut de l’Ajuntament d’Alcoi s’està duent a terme una campanya contra el suïcidi i les conductes autolesives. Ara mateix hi ha preparades un total de sis sessions, però, no es descarta que puguen ampliar-se.
Als últims anys, la xifra de suïcidis consumats en el nostre país ha arribat als prop de 4.000 anuals, és a dir, que la mitjana indica que hi ha un suïcidi cada 2 hores. Aquesta és la primera causa de mort externa, i triplica als morts per accidents de trànsit, i multiplica per 14 els homicidis, per la qual cosa el suïcidi s’ha convertit en un dels grans problemes actuals.
“És fonamental desmentir els múltiples mites que envolten el concepte de suïcidi, dotar a les persones i institucions d’eines per a poder prevenir-ho de la millor manera i així trencar amb l’obscurantisme que fa tant de temps que s’ha mantingut en l’ombra”, assenyalen des de Joventut, i expliquen per això, s’està executant aquest projecte dins del programa d’atenció psicològica APSI.
La primera sessió va fer-se el dia 20 de setembre, i es va parlar de la prevenció, identificació i abordatge. Aquesta estava dirigida a orientadors escolars i professionals que treballen amb adolescents i joves. La segona sessió va ser per a mares, pares, tutors i famílies en general, i es va tractar el tema dels indicadors i els senyals d’alarma.
Les pròximes tres sessions seran els dies 30 de setembre, i 7 i 14 d’octubre, al Campus d’Alcoi de la UPV, i estaran dirigides als joves i adolescents. I el títol seran ‘Com detectar si el meu amic o la meua amiga mostra indicis de suïcidi?’, ‘Que puc fer si ha pensat a suïcidar-se?’ i ‘El suïcidi un tabú que cal visibilitzar’.
Finalment, hi haurà una última sessió el dimarts 18 d’octubre a les 18h per a la Cambra de Comerç. Aquesta també tractarà sobre la prevenció, identificació i abordatge, i serà per a orientadors escolars i professionals que treballen amb adolescents i joves.
María Baca, regidora d’aquesta àrea, ha comentat que: “Des del marc de la prevenció tenim la responsabilitat de donar veu a un tema tant tabú i que alhora demanda de manera silenciosa una atenció tan urgent. Per això, estem proporcionant a la ciutadania espai i informació sobre aquesta qüestió perquè el suïcidi puga aconseguir la rellevància que mereix”.
Des d’abril de 2021 es va posar en marxa APSI, un servei d’assessorament psicològic gratuït, que va dirigit als més joves, i es complementa amb els serveis que ja es presten a l’Espai Jove. Per tal d’assistir a aquestes jornades s’haurà de fer una inscripció prèvia en aquest enllaç.
Comenta i participa-hi