Les fotovoltaiques al món rural
El negoci de les fotovoltaiques al món rural no té en compte el valor de l'entorn com a paisatge i com a font de producció. Som testimonis perplexos d'una sèrie d'esdeveniments que a molts no ens sorprenen. Fa ja anys, els científics, les associacions ecologistes i altres associacions ciutadanes, avisaven de les conseqüències del consumisme desenfrenat i el consum de recursos caducs com el petroli, el gas i d'altres.També es van fer ressòde la problemàtica de l'aigua. Al ritme que estava creixent la construcció, el turisme i el consum de recursos, unit a la manca de pluja que és progressiva des de fa anys, se sabia que arribaria el moment en què ens hauríem “d’apretar el cinturó”

Tothom veia el que ens venia, però posar-se a treballar per prevenir i adquirir hàbits més respectuosos amb l’entorn ja costa més. Tancar l’aixeta quan et rentes les dents és una cosa, però no omplir la piscina de casa i anar a la municipal és una altra.
També des del camp ho veien vindre els qui any rere any han vist com s’assecaven les fonts, les basses romanien buides i cada tardor plovia menys. Però una cosa és pensar, l’altra és buscar solucions.
És ara, que veiem els pantans buits que ens comencem a plantejar que potser havíem d’haver-ho pensat abans.I com sempre, fins que no tenim l’aigua al coll, no fem res, valga’m l’expressió.
Fins ara no hem vist una classe política valenta que siga capaç de dir la veritat i prendre mesures reals, no mesures postisses que maquillen la situació i donen falses esperances. Polítiques que resolguen problemes de veritat. I en aquest moment hi ha problemes reals i greus que necessiten de polítics compromesos en la veritat i en les ganes de resoldre’ls. Es necessita valentia perquè les solucions no seran fàcils, ens afectaran a tots, seran mesures impopulars, que molesten. Perquè ens molesta que ens diguen que sols gaudirem d’unes hores d’aigua en l’aixeta, perquè ens molesta que ens diguen que no podrem omplir la piscina, perquè ens molesta que ens diguen que no disposarem d’aigua per regar el bancal. Perquè molesta que s’haja de tancar algunes empreses embotelladores que estan fent que s’assequen els brolladors, i això provocarà la pèrdua de treballs. Perquè molestarà que ens diguen que no ens podem rentar els peus a l’eixida de la platja.
Per fer front al que ens ve al damunt necessitarem polítics valents, i ciutadans compromesos perquè el futur dependrà dels esdeveniments a curt termini i de les decisions personals i grupals que prenguem.
Les grans fortunes ja ha vist en la problemàtica un mercat emergent, molt lucratiu i poc regulat. La gestió de les renovables és un camp per explotar. No és estrany que al darrere de les grans macroplantes de fotovoltaiques apareixen noms d’empreses famoses i amb pocs escrúpols.
Tornem a trobar a faltar polítics que es posen de costat dels menys afavorits, que som els ciutadans de a peu. Ciutadans que veuen com es prenen decisions sobre la construcció d’aquestes macroplantes, que no necessiten permisos dels ajuntaments, ni estudis d’impacte, ni projectes i que resolen ràpidament tota la burocràcia. Fins i tot compten amb la possibilitat de la modificació de lleis que els faciliten la ràpida implantació. Projectes que no tenen en compte la producció del sòl on s’instal·len, ni han pensat en ubicacions menys impactants o que alteren menys els paisatges. Senzillament busquen el benefici privat de l’empresa.
I en el centre de tota aquesta casuística estem els ciutadans que no sols observem, sinó que patim la deixadesa i la manca de decisions que protegisquen els nostres interessos. Ens organitzem per lluitar, llegim la llei, fem al·legacions, ens reunim i informem la gent i busquem solucions millors per a obtenir energia sense alterar el territori. Perquè, al contrari que aquestes empreses, nosaltres respectem l’entorn, tenim en compte els paisatges protegits, vetllem per la conservació de la natura i de les nostres tradicions.
Fa unes setmanes es va publicar al DOGV i BOP d’Alacant els detalls d’una planta fotovoltaica que una empresa pretén instal·lar en uns terrenys agrícoles a tocar del nostre poble, Gaianes.
Molta gent del poble, preocupada per l’impacte a molts nivells que tindria una instal·lació com aquesta als voltants de Gaianes, ha decidit organitzar-se i mobilitzar-se per tal de parar aquest projecte.
Ens presentem com a Plataforma de ciutadans de Gaianes per la implantació racional de les energies renovables, amb l’objectiu de ser el punt central d’informació sobre l’estat del projecte i l’oposició al mateix, per a coordinar totes les accions que vagen a realitzar-se i per a ajudar amb assessorament a l’Ajuntament de Gaianes en la seua tasca administrativa pel que fa a la no autorització de la instal·lació fotovoltaica.
La Plataforma exposa que:
– La ubicació triada per l’empresa és la pitjor possible per l’impacte paisatgístic que té sobre les millors vistes que tenim al poble, afectant greument la panoràmica sobre la Vall de Perputxent i tota la solana del Benicadell.
– Els bancals on es pretén instal·lar és terra agrícola productiva.
– La instal·lació de plaques solars arruïnaria el valor productiu de la terra.
– La instal·lació s’ubicaria entre dos paisatges protegits per la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica. Un, el Paisatge Protegit de la Solana del Benicadell i l’altre, el Paisatge Protegit del Serpis. A més es queda molt prop de l’Albufera de Gaianes, inventariada en el catàleg de zones humides de la mateixa Conselleria.
Des de la Plataforma de ciutadans de Gaianes per la implantació racional de les energies renovables vos animem a pensar, a dubtar i a negar-se a ser espoliats.
Comenta i participa-hi